Case

Conmentor

Tuotteistus ja verkkosivut

Tarmokas ja paneutuva asiakas tekee suunnittelijan työn helpommaksi ja antoisammaksi. Näin voi todeta tästä hankkeesta.

Jari Rinteen kiinnostus ja vuorovaikutustaidot kantoivat hanketta alusta loppuun, mistä on syytä kiittää julkisesti. Yhteistyön aikana tulin myös syvästi vakuuttuneeksi hänen ammattitaidostaan johdon konsulttina, coachina ja mentorina. Työtä leimasi hyväntuulisuus ja keskinäinen luottamus.

Keskustelut Jari Rinteen kanssa alkoivat jo ennen vuodenvaihdetta 2022. Conmentorilla ei ollut verkkosivuja eikä edes logoa tai muuta yritysgrafiikkaa. Osaltaan siihen vaikutti historia, Novetoksen ja VIA-groupin käyttö emoyhtiönä, mutta siirtyminen itsenäiseksi konsultiksi alkoi edellyttää myös visuaalista identiteettiä ja verkkonäkyvyyttä.

Tuotteistaminen

Conmentorin tuotteistaminen oli erityisen mielenkiintoista. Taustoitimme sitä laajalla kilpailijavertailulla, jonka avainkysymys voitaisiin muotoilla vaikka näin:”Kuinka yrityskonsultit auttavat asiakkaan arkea ja miten he kuvailevat antamaansa palvelua?”

Saimme yllättäviä havaintoja: selkeitä vastauksia oli suorastaan vaikeaa löytää. Oman roolin kuvaaminen peiteltiin ympäripyöreällä retoriikalla ja yleisillä yrityksen ongelmiin liittyvillä kirjoitelmilla. Maalailtiin isolla pensselillä eikä kerronnan seasta meinannut löytyä kovaa ydintä oikein edes päättelemällä.

Lisäksi alaa vaivaa jossain määrin epätäsmällinen retoriikka, joka näkyy nimikkeiden kirjavuudessa ja päälekkäisyydessä. Myyntityö ei ole aivan helppoa, jos asiakkaalle pitää ensin kertoa mitä eroa on coachilla, valmentajalla, mentorilla tai konsultilla.

Päätimme lähteä rakentamaan sisältöä toista kautta. Se oli toisaalta mahdollista, koska Jari oli hankkinut laajasti koulutusta koko kentältä ja pystyi soveltamaan osaamistaan asiakkaan tarpeesta lähtien. Oli siis mielekästä tuotteistaa palvelu samalla periaatteella.

Hän valitsi tarkoituksenmukaiset näkökulmat, jotka kuvattiin huolellisesti yksilöllisiksi palvelukuvauksikseen, yhteensä kuusi toimintamallia, joihin kaikkiin liitettiin referenssikuvaukset asiakkaiden omin sanoin. Häkellyttävä määrä ylistävää palautetta raskaan sarjan ammattilaisilta yhteiskunnan monilta sektoreilta.

Design

”Kokenut ja viisas neuvonantaja” määritteli hän itsensä jo projektin alussa. Aika kova itseluottamus, ajattelin, mutta vakuutuin määrittelyn osuvuudesta hyvin nopeasti. Lähes 100 yritystä ja organisaatiota ja erinomaiset palautteet eivät tule tyhjästä.

Pöllö-metafora syntyi nopeasti ja jotenkin itsestäänselvästi. Lisäksi onnekkaasti kontaktoin oikean henkilön, Markus Varesvuon, jonka huikeasta kuvamateriaalista saatoin poimia laadukkaat kuvitukset kaikkiin teemoihin. Joskus vain tuntuu siltä, että kaikki onnistuu kuin itsestään, josta seuraa inspiroitunut flow kaikkeen tekemiseen.

Samaan myönteisten sattumien joukkoon on lisättävä julkaisujärjestelmässä tapahtunut evoluutio. Sivusto on toteutettu WordPressillä, jota on tuettu Elementor Pro -ohjelmalla. Elementor sai kevään aikana lisäominaisuuden, jonka avulla sivuston koodia voidaan vähentää jopa noin kolmanneksella. Kaikki verkkosivuja tekevät tietävät, miten tärkeää sivujen latautuminen on käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.

Teksti

Ilkka Kumpunen

Kuvat

Taju

Pöllöä on vanhoista ajoista asti pidetty viisaana eläimenä. Minervanpöllö on viisauden ja filosofian perinteinen symboli.

Lisää artikkeleita